Menu

Postřehy porotce Štěpána Ježka

Co říkáte dosavadnímu průběhu soutěže? Jaká je její úroveň?

Já osobně si myslím, že u mladších účastníků je to trochu slabší než jiné roky. Dáno je to asi tím, že děti byly dva roky doma kvůli covidu.

Nabídku na členství v porotě jste přijal hned?

Když mi nabídka přišla, tak jsem byl strašně rád. Já sám jsem tady soutěžil a je velká čest zúčastnit se něčeho takového, jako je Kocianka. Osobně si myslím, že tato soutěž pro malé děti je jednou z nejznámějších na světě. Jelikož sám učím, tak z mého pohledu je zajímavé sledovat děti různých věkových kategorií hrát klasickou hudbu.

Co říkáte zázemí soutěže a jejímu prostředí?

Zázemí je moc hezké! Já osobně jako malý jsem soutěžil ještě v Roškotově divadle, kde bylo všechno jinak. Myslím si, že zdejší zázemí je více přátelské a klidné.

Podle čeho jste hodnotil jednotlivé soutěžící?

Je důležité říct, že v hodnocení je několik hledisek.  Jde převážně o hudební projev, který navazuje na dojem u diváků.  Musíme také dbát na ohled, jestli v tak mladém věku jsou děti schopny dát v jejich projevu vzkaz a příběh hrané skladby. 

Naplnili soutěžící vaše očekávání a měla jejich vystoupení předpokládanou úroveň?

Rozhodně!

V úterý jste s Bennewitzovým kvartetem odehráli festivalový koncert v Hernychově vile. Vydařil se dle vašich představ?

Z koncertu jsem měl skvělý pocit, v Hernychově vile jsem ještě nikdy nehrál. Koncert byl v takovém komorním prostředí, což nám velice vyhovuje. Myslím si, že divák v malém sále si dokáže lépe představit děj a užít si vystoupení na nejvyšší úrovni. 

Byl jste mezi těmi, kteří ve středu slyšeli výkon loňského laureáta Kaie Gergova. Jaké je vaše hodnocení?

Kai je mimořádný. Již jsem se setkal s několika takovými mladými umělci. Doufám, že Kai si půjde za svým snem.

Zúčastnil jste se řady mezinárodních soutěží, je rozdíl mezi českými typu Kocianky a zahraničními?

Z principu ne, ale u nás moc takových soutěží není. Určitě v zahraničí se více řeší úroveň repertoáru a mezinárodní zastoupení poroty. Myslím si, že v zahraničí si může člověk lépe otevřít dveře, nebo přinejmenším možnost stát se světovým umělcem.