Kocianovo Ústí

Menu

Mirek Němec: Jak to slyším já (4. kategorie)

Ryunosuke Asano: Sólo Bach – Psychoterapeutická hudba s hypnotickými účinky znamená kázeň a klid pro interpreta. Celek spolu s Elegickou poemou (Ysaye) vytváří nostalgickou až chmurnou náladu. Na konec první časti už zcela depresivní klavír… přidávají se housle… začínám chřadnout. Hudba narůstá do absolutního dramatu. V kombinaci se startovním Bachem zajímavý dramaturgický počin výstavby soutěžního čísla. Konec nikoliv do vítězného finále, ale smutného Adieu. 

 

Aleksandra Dokić: Mozart Koncert č. 3 přinesl do sálu zpět jarní náladu a venku modré nebe. Těžko podobné hudbě něco vytýkat, být zvukový režisér rozhlasové nahrávky, uberu hutnost klavíru ve prospěch houslí. Dále Carmen fantazie. Kolik různých Carmen už vystupovalo na pódiu KHS? Právě teď děvčeti bohužel pár tónů „zmizelo v rukávu“. Nyní téma Toreadora v klavíru, děvče hraje mistrovské koloratury… Strhující finále!

 

Avalon Jordan Stottrop: První skladba přinesla klasickou schubertovskou náladu. Číslo samo nepřidalo nic soutěžně mimořádného. Hudba vhodná k dopolednímu matinée. Mládenec sám odvádí dobrou práci, solidní tempo, projev bez výkyvů. Skladby realizuje na pódiu dobře. Výkon postupně narůstá, tak jak je očekáváno. Postupně se dostává do virtuózního projevu. Závěrečná skladba vše podtrhuje! Velký potlesk pro sympatického německého soutěžícího!

 

Aiden Yu: V osobě mladého Američana z Chicaga dorazila na soutěž velká osobnost. Koncert Paganiniho přednáší s jistotou, může okamžitě pořídit zvukový záznam na CD, byl-li by požádán. Tato skladba je pro mě nejnaposlouchanější houslová věc vůbec, měl jsem doma LP už koncem 60. let. V podání Aidena Yu není co hodnotit. Dokonalé! Je záhodno jen poslouchat a užívat si každou chvíli jeho výkonu. Zajímavý obrázek o Chicagu, jestliže tam jsou takoví mladí houslisté!

 

Viola Lukášová: Zcela strhující začátek Wieniawského! Mimochodem, dnes ve třetí a čtvrté kategorii je Viola jediný zástupce české houslové školy zde na pódiu KHS. Hold míří do Gymnázia a Hudební školy hlavního města Prahy! Dokonalý soutěžní projev. Zpívající Váša Příhoda – Elegická romance, báječný zvuk, skvělé! C. Saint Saëns do třetice potvrzuje všechny kvality mladé houslistky. Viola působí dle svého jména dokonale jemně a přitom vyniká úžasným tahem na branku. Velký potlesk! 

 

Marcel Anthony Alman: Hudebnost z mladého slovenského junáka úplně čiší. Svoji roli pro rozhodování poroty spíše sehraje nastavení, zvládnutí repertoáru a jeho obtížnost a do toho nikdo jiný než houslový pedagog nevidí. Pro laika další z dobrých výkonů 4. kategorie. Působí dojmem naprosto kompaktního celku! Brahms: Zvuková bouře na úvod, posléze pokračuje, dobrý výkon.

 

Mykyta Sukhoviienko: Bach na úvod bez klavíru pěkně v tempu. Historické Bachovy hodiny před námi tikají přímo na podiu. …Pozor!!!… Zajímavá chvíle mezi 1. a 2. skladbou – soutěžící chlapec si neví rady s laděním, zaseklý kolík nebo co. Na pódium na přání předsedy poroty vybíhá laureát minulého ročníku Milan Kostelenec a pomáhá mu, ladí… Nasleduje ještě Čajkovský, poté Wieniawski v docela mimořádném tempu. Frčák na závěr soutěže. Možná ale přílišné tempo „maže“. Klavíristka dostala zabrat.

 

Pod čarou: Zbývá dodat, že absolutní jedničku za celou soutěž si zasluhuje sál ZUŠ, jeho výborná akustika a vůbec vše, včetně zázemí. V tomto případě zázemí sálu tvoří celá škola. Sál soutěžil se všemi účinkujícícími a skvěle jim pomáhal. Děkuji stavitelům.

Mirek Němec